Polčas v F1: Vettel a Hamilton si prehadzujú vedenie ako horúci zemiak 1/2

2. augusta 2018, 09:11 | Barbora Goldmannová
Ilustrační fotografie - Polčas v F1: Vettel a Hamilton si prehadzujú vedenie ako horúci zemiak 1/2

Prvá polovica sezóny 2018, ktorá nám pripravila poriadnu porciu akcie a nečakaných zvratov, je za nami. Piloti a členovia tímu si dajú teraz zaslúžený takmer mesačný odpočinok, aby sa vrátili do druhej časti napínavého ročníka F1 v plnej sile. My sa pozrieme na to, ako to vyzerá v interných súbojoch jednotlivých stajní.

Niektorí vynikajú, iní zase jazdia v tieni svojich silnejších kolegov, či už je to pre vnútornu politiku tímu, alebo sa dotyčnému lepí smola na päty alebo jednoducho nestíha.

Kvalifikácia: Alonso nedáva Vandoornovi priestor, vyrovnaný súboj v šiestich tímoch

 Najprv sa pozrieme na kvalifikácie, v ktorých v porovnaní medzi tímovými kolegami jasne kraľuje Fernando Alonso, ktorý svojho tímového kolegu v McLarene Stoffel Vandoorna rozvalcovala 12: 0. Španiel sa dokonca dvakrát prebojoval do poslednej časti kvalifikácie, a to na domácej pôde, kde sa kvalifikoval na ôsmom mieste a v nasledujúcej GP Monaka štartoval ešte o rad vyššie. Kým Vandoornove maximum bolo 11. miesto v Španielsku.

Vo Ferrari sa zase príliš nedarí porážať svojho tímového Kimimu Räikkonenovi, ktorý vybojoval lepšiu štartovaciu pozíciu ako Sebastian Vettel len dvakrát, avšak v ďalších dvoch prípadoch bol blízko zisku pole position, lenže chyboval. Avšak dvojica z Ferrari sa ako jediná kvalifikovala vo všetkých uplynulých Veľkých cenách v najlepšej desiatke, pričom najhoršou štartovou pozíciou bolo Räikkönenovo šieste miesto vo Francúzsku.

Za vypichnutie stojí najmä fantastická forma Charlesa Leclerc, ktorý s nie príliš kvalitné technikou, ktorú dostáva od Sauberu, robí zázraky. Kým Marcus Ericsson sa, zmohol 'najlepšie na 13. miesto, tak mladá nádejná puška z Monaka Sauber, dotlačila v posledných piatich pretekoch do Q3 hneď trikrát, čo je v nabúchanom strede poľa naozaj solídny výsledok. Zaujímavosťou je aj fakt, že ak sa Leclerc dostal až do finálnej desaťminútovky, Švéd sa prebojoval aspoň do Q2. A keď sa podarilo Leclercovi prebojovať do Q2, Ericsson vypadol už v prvom segmente.

Hneď v šiestich tímoch je interná súboj veľmi vyrovnaný, a to 7: 5. Hoci Lewis Hamilton získal pole position päťkrát a Valtteri Bottas len raz, tak je mu Bottas v pätách. Aktuálny stav je v prospech Brita 7: 5. Rovnaký stav je tiež medzi pilotmi Red Bullu Danielom Riciardem a Maxom Verstappenom. Hoci je vždy usmievavý Austrálčan horším kvalifikantom, tak raz vybojoval pole position (VC Monaka), zatiaľ čo Vestappen štartoval najlepšie z tretieho miesta (VC Kanady).

Továrenská stajňa Renault má konečne konzistentnú jazdeckú zostavu, ktorá ukazuje pravý potenciál auta. Nico Hülkenberg, ktorý je považovaný za jedného z najkvalitnejších pilotov v poli, dostal rovnocenného súpera v podobe Carlosa Sainza. A aha! Tento húževnatý Španiel Hülkimu pekne šliape na päty. Nielen, že získal najlepší kvalifikačný výsledok tímu v tejto sezóne, a to piate miesto na, Mickey Mouse 'okruhu v Maďarsku ale Sainz bol rýchlejší v piatich kvalifikáciách, blondiak štartoval pred rodákom z Madridu sedemkrát. Pre Nemca to je poriadna zmena, pretože vlani zaznamenal Palmerovi 100% úspešnosť.

Asi vôbec najprekvapujúcejším výsledkom je porovnanie tímových kolegov Williamsu. Od Lanca Strolla by sa očakávalo skôr, že bude akýmsi ťahúňom tímu, keď jeho farby reprezentuje už druhým rokom. Opak je však pravdou. Zelenáč Sergej Sirotkin si vedie o poznanie lepšie. V siedmich z 12 prípadov štartoval pred svojím parťákom z Kanady. Ale by sme Strolla zase tak nekritizovali, tak je nutné podotknúť, že práve on získal najlepšiu štartovaciu pozíciu a bol poslednému segmentu kvalifikácie na dostrel, keď v Azerbajdžane zajazdil 11. najrýchlejšie kolo.

Haas pokračuje aj tento rok s osvedčeným duom Kevin Magnussen - Romain Grosjean. S tým rozdielom, že tento rok si prehodili jazdci role a Dán, ktorý nie je medzi súpermi príliš obľúbený pre svoje správanie, podáva lepšie výkony než Grosjean (8: 4).

Vyrovnanosť tohto ročníka dokazuje aj fakt, že z najlepšej desiatky neštartovali iba štyri piloti - Sirotkin, Stroll, Ericsson a Vandoorne. Ostatní sa tam prebojovali najmenej raz. Najúspešnejšie sú Ferrari s Mercedesom a 11 krát sa tam objavil Sainz. Ak vám chýba vo výpočte Red Bull, tak obaja jeho jazdci štartovali z TOP10 celkom desaťkrát.

Tím Jazdci Štart z TOP 10
Ferrari Vettel / Räikkönen 12 / 12
Mercedes Hamilton / Bottas 11 / 12
Red Bull Ricciardo / Verstappen 10 / 10
Renault Hülkenberg / Sainz 8 / 11
Haas Grosjean / Magnussen 8 / 8
Toro Rosso Hartley / Gasly 1 / 3
Force India Pérez  / Ocon 5 / 5
McLaren Alonso / Vandoorne 2 / 0
Sauber Ericsson / Leclerc 0 / 3
Williams Sirotkin / Stroll 0 / 0

Preteky: Nikto nie je jasne vpredu, Toro Rosso najväčším smoliarom

V štartovom poli už nie je žiadny pretekár, ktorému by sa vyhlo DNF, či už dotyčného vyradila z hry technika alebo následky kolízie. Najväčším smoliarom je Brandon Harltey, ktorý nedokončil takmer polovicu pretekov. Jeho tímový kolega Pierre Gasly na tom nie je obeľa lepšie, ten vypadol trikrát. To znamená, že obe vozidlá Toro Rosso prišli do cieľa len štyrikrát, čo je alarmujúce štatistika. Vo väčšine prípadov totiž do výsledku prehovorila nespoľahlivá technika. Ak chce stajňa z talianskej Faenzy útočiť na vyššej méty v pohári konštruktérov, mali by sa ako oni tak Honda zamerať na spoľahlivosť, ktorá sa však oproti vlaňajšku zlepšila. Dokonca japonská jednotka pridala aj čo do výkonosti. Highligtom je skvelé štvrté miesto Gaslyho z VC Bahrajnu. Vtedy si neodpustil nepriamu narážku na Alonsov výrok "Teraz môžeme bojovať", ktorý zvolal Španiel do vysielačky po prejdení cieľom v Austrálii.

  HARTLEY GASLY
VC Austrálie 15. DNF
VC Bahrajnu 17. 4.
VC Číny DNF 18.
VC Ázerbájdžánu 10. 12.
VC Španělska 12. DNF
VC Monaka DNF 7.
VC Kanady DNF 11.
VC Francie 14. DNF
VC Rakouska DNF 11.
VC Velké Británie DNF 10.
VC Německa 10. 14.
VC Maďarska 11. 6.

Tým sa dostávame k McLarenu. Hoci už to nie je taký extrém ako v kvalifikáciách, kde Alonso Vandoorna zadupal do zeme, tak dvadsaťšesťročný Belgičan na ostrieľaného mazáka stále pomerne dosť stráca. Ak vynecháme preteky, kde nevidel cieľ alebo jeden alebo druhý, tak Vandoorne došiel za Alonsom päťkrát, zatiaľ čo len v dvoch prípadoch to bolo obrátene. Rodák z Ovieda z 10 dokončených pretekov bodoval osemkrát, Vandoorne z deviatich len trikrát. Podľa výsledkov Alonsa má auto očividne na viac, lenže Vandoorne to "niečo viac" nedokáže zo svojho auta vymáčknuť. Tiež práve preto sa špekuluje, že ho McLaren budúci rok nahradí.

Red Bull by tiež mal mať oveľa viac bodov, lenže rakúsky tím zužujú technické problémy a tiež doplatil na niekoľko zlyhaní Verstappena. To, že má Red Bull na to bojovať s Ferrari a Mercedesom, dokazujú tri výhry, pričom jedna patrí Verstappen a dve Ricciardovi. Holanďan k tomu navyše pridal ešte jedno druhé miesto a dve tretie. Do cieľa nedošli celkom sedemkrát. Verstappenova frustrácia v Maďarsku už bola tak obrovská, že si pustil pusu na špacír a réžia mala, čo robiť, aby to všetko vypípala. "Fucking joke all this fucking time with this shit!" Rozčuľoval sa pri odstupovania do vysielačky Vestappen. Hneď v dvoch pretekoch nevideli cieľ ani jeden, a to v Bahrajne a Azerbajdžane. Každý majú po štyroch odstúpeniach, spoločne ich dokončili len polovicu. Hoci by sa vďaka väčšiemu počtu získaných pódií mohlo zdať, že je Vestappen tým lepším, tak je to naopak. Viac bodov nazbieral Ricciardo.

Vo Ferrari a Mercedesu už majú role rozdelené. Fíni plnia akúsi úlohu "zátok" proti súperom. Zatiaľ čo u Ferrari je interný boj tesný 7: 5 v prospech Vettela, tak u Mercedesu už ťahá za dlhší kus povrazu Nemcov úhlavný rival Hamilton, pričom sa šéf nemeckej stajne Toto Wolff po posledných pretekoch na Hungaroringu netajil tým, že Bottas pasovali do pozície "wingmana ", teda muža, ktorý chráni chrbát svojmu parťákovi. Súperi z Maranella to síce nerobia tak okato, ale je zrejmé, že už tiež idú najmä na Vettela a Räikkönen ostatné, zátkuje '. Avšak, obaja Fíni sú kľúčoví v boji o titul v Pohári konštruktérov.

Ericsson. Muž, ktorý vypoklonkoval zo Sauberu všetkých svojich kolegov napriek tomu, že bol nimi neustále porážaný. Ani tento rok sa na tom vôbec nič nezmenilo. Tentoraz robí Švédovi vrásky na čele vychádzajúca hviezda Leclerc, ktorý okrem toho, že v troch z posledných piatich pretekárskych víkendov štartoval z najlepšej desiatky, tak tieto skvelé výsledky dokázal následne pretaviť aj na úspech v pretekoch. Monačan zozbieral body v piatich pretekoch, pričom jeho maximom bolo šieste miesto, ďalej si pripísal jednu deviatu priečku a dvakrát skončil desiaty. Oveľa skúsenejší Ericsson za ním značne zaostáva. Ten bodoval len trikrát (2x 9., 1x10.). Z pohľadu práve Ericssona je tiež dosť smutné, že Leclerc si pripísal na svoje konto 13 bodov rýchlejšie ako on. Rodák z Kumla nastúpil na štart celkom 88krát a získal 14 bodov, zatiaľ čo junior Ferrari získal iba o bod menej po iba 12 pretekoch!

Piloti Force Indie sa nijú, čo im sily stačia. Tím totiž zaznamenal oproti predchádzajúcim sezónam značný výkonnostný prepad. Sergio Pérez ani Esteban Ocon vďaka tomu však nestratili motiváciu. Pérez dokonca v chaotických pretekoch v Azerbajdžane získal pódium, šachovnicovou vlajku videl ako tretí. So svojím parťákom zvádza veľmi vyrovnanú bitku, momentálne má na Ocon náskok iba jediného bodu, a to aj napriek tomu, že Francúz došiel na bodoch viackrát (6: 4) a zaznamenal aj viac odstúpenie (3: 1).

Renualt sa vďaka dvojici Hülkenberg - Sainz posunul do čela zvyšku poľa. Rodák z Emmerichu je síce opäť lepší, ale francúzsky tím už nezaznamenáva taký markantný rozdiel medzi výkonosti svojich pilotov. Hülkenberg došiel pred Sainzom do cieľa sedemkrát, Španiel päťkrát. Sainz na neho stráca 22 bodov, a to aj napriek tomu, že Hulk nedokončil trikrát, zatiaľ čo Sainz len raz.

V Haase je túto sezónu ťahúňom Magnussen. Grosjean často chybuje, čím pripravuje ako seba, tak aj tím o cenné body. Dán už nazbieral 45 bodov, Grosjean o polovicu menej.

Vo Williamse si vedie v kvalifikáciách lepšie Sirotkin, v pretekoch zase Stroll. Stajňa z Grove sa trápi, čo sa odráža aj na trati. Preto má po dvanástich pretekoch na konte len mizerné štyri body, a to vďaka ôsmemu miestu Strolla z Baku. Rus tak zostáva jediným pilotom v štartovom poli, ktorý tento rok ešte nebodoval.

Ďalší články

Komentáre

Pridať komentár
:D :P ;) :) 8) :O :I :Q ::ANO ::NE ::NO ::LOL
Komentár:
Meno:
Aký je rok:

Žádné příspěvky nenalezeny.