Ako Lewis Hamilton vedie Vettelov šampionát

9. septembra 2018, 22:35 | Petr Čermák
Ilustrační fotografie - Ako Lewis Hamilton vedie Vettelov šampionát

14 pretekov sezóny je za nami a nás čaká posledných 7 podujatí, ktoré rozhodnú, či sa majstrom sveta tohtoročnej sezóny stane úradujúci šampión Lewis Hamilton alebo jeho rival Sebastian Vettel. Prvý menovaný má k svojmu piatemu titulu slušne nakročené - v tejto chvíli vedie s náskokom 30 bodov.

Sezóna 2018 nadviazala na tú minuloročnú a v súboji o titul sa proti sebe s najväčšou pravdepodobnosťou stretnú dvaja štvornásobní majstri sveta - Lewis Hamilton a Sebastian Vettel. Tretí Kimi Räikkönen stráca už len na svojho tímového kolegu 62 bodov, takže ak sa nestane žiadny zázrak, potom je Fín mimo hry.

Mercedes má za sebou niekoľko úspešných sezón. Po odchode Michaela Schumachera sa ku stuttgartskej stajni naklonil osud a už v roku 2013 sme pozorovali výkonnostný vzostup. Druhé miesto v pohári konštruktérov potom vystriedali 3 dominantné sezóny v rokoch 2014 až 2016. Strieborné šípy vtedy vyhrali 51 z 58 pretekov, zvyšné triumfy si rozdelilo Ferrari a Red Bull.

Zmena aerodynamických pravidiel umožnila konkurencii vyzrieť na Mercedes a nájsť kľúč, ktorý by im pomohol k návratu na výslnie. To sa vôbec nepodarilo Red Bullu, ale svoju príležitosť pevne uchopilo Ferrari a v kombinácii so Sebastianom Vettelom hodili do ringu rukavicu.

V prvej polovici sezóny bol súboj medzi dvoma titánmi vyrovnaný, hoci výkony Kimiho Räikkönena neumožňovali talianskej stajni držať krok v pohári konštruktérov. Sebastian Vettel viedol šampionát až do belgického Spa, v Taliansku po dominantným víkende prevzal vedenie Hamilton. Červení nestrácali nádej a do Singapuru išli s nálepkou jasných favoritov. Bohužiaľ, vtedy bol odštartovaný ázijský masaker motorovou pílou.

Od začiatku tohtoročnej sezóny môžeme na Ferrari pozorovať veľké zlepšenie. Okrem austrálskej kvalifikácia sa vlastne nedá povedať, že by nedržali s nemeckou automobilkou krok, mnohokrát sa dá povedať, že sa stajni vzpínajúceho sa koňa darí lepšie ako ich kolegom.

Môžeme teda konštatovať, že cez zimu našlo Ferrari chýbajúce časti puzzle a konečne majú kompletný balík. Sú teraz veľkými adeptami na oba majstrovské tituly, zásluhy si môže pripisovať tiež Kimi Räikkönen, ktorý je tento rok v ohromnej forme. Čo je teda zle?

Ferrari nevyhralo jazdecký titul od triumfu Kimiho Räikkönena v roku 2007. Potom už prišli len štyri druhé miesta (2008 - Felipe Massa; 2010, 2012, 2013 - Fernando Alonso). Medzi konštruktérmi je na tom stajňa z Maranella o niečo lepšie, ich posledná zlatá sezóna sa pripisuje do ročníka 2008. Druhých miest od tej doby majú tiež nespočetné množstvo.

Okrem sezón 2009, 2014 a 2016 nemôžeme vyložene povedať, že by sa Ferrari nedarilo. Fernando Alonso a Sebastian Vettel do Talianska doviezli veľa víťazných trofejí, bojovali o tituly, ale bohužiaľ sa im ich nepodarilo vyhrať.

Jeden z dôvodov, prečo v tejto chvíli Ferrari nevedie, hoci sa to od nich očakáva, je veľmi silný tlak zo strany verejnosti. Pre fanúšikov, sponzorov, médiá je 10 rokov dlhá doba a nechcú netrpezlivo čakať ďalší rok. Musí to byť tento rok. Tímu nepomáhal ani zosnulý prezident Sergio Marchionne, ktorý na legendárnu stajňu vyvíjal enormný tlak. Vlani vzpínajúci sa kôň podľahol, tento rok už nesmie.

V tomto ohľade je Mercedes pokojný, ich infraštruktúra má pevné základy, a hoci je tím najmä tento rok pod silným tlakom, nenechávajú ho na sebe poznať. U Ferrari je to naopak, tlak je cítiť na každom kroku.

Ďalším dôležitým bodom je samozrejme jazdec. Vyrovnanosť a psychická vyzretosť jazdca je rovnako dôležitá ako monopost, s ktorým preteká. Akonáhle je pretekár pod tlakom, nesmie to na sebe nechať poznať ale udržať svoje emócie na uzde a bojovať. To sa tento rok Sebastianovi Vettelovi príliš nedarí.

31-ročný pretekár je síce štvornásobným šampiónom, ale jeho posledný triumf je už pomaly päť rokov starý. Za tú dobu sa stalo veľa vecí - Vettel prešiel od Red Bullu k Ferrari a bezpochyby emočne dospel. V minulosti nebolo nezvyčajné počuť Sebastiana Vettela nadávať v tímovom rádiu na svojich súperov, nebál sa posťažovať sa na svojho tímového kolegu a vytvárať v tíme ľahké rozbroje (viď. Multi 21, GP Malajzie 2013).

Ani ročník 2016 nebol v prípade nemeckého pretekára tým najlepším na úrovni psychickej vyrovnanosti. Spomíname si na incident z GP Ruska, veľmi silné emotívne rádia a všetko vyvrcholilo v Mexiku, kde sa Vettel dožadoval spravodlivosti, ktorá mu na pretekárskej trati nebola dopriata. Vtedy nemecký pretekár v priamom prenose osočil riaditeľa pretekov Charlieho Whitinga, keď ho poslal "do p * dele".

Keď opomenieme minuloročný "break down" v Azerbajdžane, kde sa vo finále pripravil o dôležité víťazstvo, môžeme povedať, že štvornásobný majster sveta psychicky vyzrel. V tímových rádiách je pokojnejší (viď. Kolízia medzi ním a Maxom Verstappen v Číne) a navonok pôsobí rozvážne.

Čo sa však nezmenilo je práca pod tlakom. V tohtoročnej sezóne prišiel Sebastian Vettel o veľa bodov pre svoje chyby, ktoré majú vo finále podobu rozdielu 30 bodov medzi ním a Lewisom Hamiltonom. Naopak Lewis Hamilton pôsobí pokojne, nenecháva na sebe tlak poznať a "žmýka" zo svojho auta maximum. To je dôvod, prečo v tejto chvíli vedie úradujúci šampión a nie muž, ktorý má tento rok zdanlivo všetky prostriedky, aby sa stal majstrom sveta.

Keď opomenieme fakt, že Lewisovi Hamiltonovi hrá do kariet premenlivé počasie, ktoré zamávalo výsledkami rovno v niekoľkých rôznych Veľkých cenách, stratil Vettel hromadu bodov. Poďme sa na všetky tieto situácie pozrieť:

GP Azerbajdžanu

Potenciálny výsledok: 1. miesto

Finálny výsledok: 4. miesto (Hamilton - 1. miesto)

Po dvoch pretekoch viedol Vettel šampionát o 17 bodov, ambiciózny manéver Maxa Verstappena v Číne však štvornásobného majstra poznamenal a do Azerbajdžanu sa vydal s náskokom 9 bodov na Lewisa Hamiltona.

Ovládol kvalifikáciu a potvrdil tak vzrast výkonnosti Ferrari a to najmä na rýchlych okruhoch. V pretekoch po štarte viedol a budoval si slušný náskok na druhého Valtteriho Bottasa a tretieho Lewisa Hamiltona. Mercedesu zahral do kariet safety car, ktorý vyšiel po kolízii medzi Verstappenom a Ricciardom na trať. Bottas si tak mohol odbiť svoju zastávku v boxoch, zatiaľ čo Vettel už stál. Vďaka tomu sa Fin dostal do vedenia pretekov.

Sebastian Vettel nechcel čakať a ihneď po reštarte v nájazde do prvej zákruty na Bottas zaútočil. Manéver sa mu nepodaril, probrzdil a stratil pozíciu nielen voči Bottasovi ale aj voči Hamiltonovi a Räikkonenovi. Nakoniec ho zdolal aj Sergio Pérez na Force Indii. Irónia osudu je tá, že Valtterimu v nasledujúcom kole buchla pneumatika a z pretekov nakoniec odstúpil.

Keby Sebastian Vettel jedno kolo počkal, mohol preteky bez problémov vyhrať. Takto spadlo víťazstvo do lona Lewisovi Hamiltonovi, ktorý sa doteraz trápil na 3. mieste. Nemec tak zahodil cenných 13 bodov.

GP Francúzska

Potenciálny výsledok: 2. - 3. miesto

Finálny výsledok: 5. miesto (Hamilton - 1. miesto)

Potom, čo Sebastian Vettel ovládol GP Kanady prišiel s náskokom jedného bodu do Francúzska, kde sa už od prvých tréningov darilo viac Mercedesu. V kvalifikácii obsadil až tretiu priečku, kompletný prvý rad získal Mercedes na čele s Lewisom Hamiltonom.

Ihneď po štarte však Vettel chyboval, probrzdil svoju ľavú prednú pneumatiku v nájazde do prvej zákruty a zostrelil Valtteriho Bottasa. Poškodil si tak predné krídlo a musel ísť do boxov, navyše dostal päťsekundovú penalizáciu. Síce predviedol peknú stíhaciu jazdu a nakoniec obsadil 5. miesto, potenciálne však mohol bojovať o 2. alebo 3. miesto, keď už nie o víťazstvo v pretekoch.

GP Nemecka

Potenciálny výsledok: 1. miesto

Finálny výsledok: Odstúpil (Hamilton - 1. miesto)

Po kvalifikácii na GP Nemecka nikto nečakal, že z pretekov vzíde víťazne Lewis Hamilton. Ten totiž po technických problémoch odštartoval až zo 14. miesta, zatiaľ čo jeho rival v boji o titul získal ďalšiu pole position.

Vettel mal víťazstvo na zlatom podnose, Ferrari dokonca aplikovalo tímovú réžiu, vďaka ktorej bol Nemec neohrozene na prvom mieste. Jeho šance na víťazstvo bohužiaľ zmaril dážď. Vettel sa pri štadióne pošmykol a skončil zaborený v stene. Hamilton sa potom ocitol vo vedení pretekov, keď vyšiel safety car a Kimi Räikkönen zašiel do boxov. Po reštarte s ním zviedol krátky súboj tímový kolega Valtteri Bottas ale do ďalšej možnej akcie zasiahol tím, ktorý rýchleho Fína "upratal" a umožnil tak Hamiltonovi dokrúžiť do cieľa na prvom mieste.

Na konci pretekov oslavoval Brit vedenie v šampionáte o 17 bodov, zatiaľ čo do Nemecka prichádzal s 8-bodovu stratou. Keby Vettel nebúral, mohol odchádzať s pohodlným náskokom na čele šampionátu on.

GP Talianska

Potenciálny výsledok: 1. - 3. Miesto

Finálny výsledok: 4. miesto (Hamilton - 1. miesto)

Ferrari bolo v Taliansku pod obrovským tlakom, ktorý v nedeľu počas pretekov vôbec nepomohol. Počas sobotňajšej kvalifikácie červené vozy profitovali z veľkého výkonu svojich pohonných agregátov a obsadili prvý rad. Bohužiaľ pre Sebastiana Vettela to bol Kimi Räikkönen, kto slávil pole position.

Tento okamih potom predpísal scenár samotných pretekov. Vettel, očividne pod enormným tlakom, po štarte chyboval a v nájazde do druhej šikany držal vnútornú stopu. To využil Lewis Hamilton, ktorý po vonkajšku Sebastiana Vettela obišiel. Nemec však stratil priľnavosť a trafil Hamiltonov voz, následne sa roztočil a musel počkať, než ho všetky ostatné monoposty obídu, aby sa mohol vrátiť do pretekov.

Opäť sa opakoval podobný scenár ako vo Francúzsku, Vettel predviedol nádhernú stíhacie jazdu, ale na pódium to nestačilo. Nakoniec sa musel uspokojiť so 4. miestom, ktoré získal aj vďaka penalizácii Maxa Verstappena za kontakt s Valtterim Bottasom. Stratil tak ďalšie potenciálne body, ktoré mu mohli pomôcť v zmazávaní Hamiltonovho náskoku.

Nepomohol mu ani fakt, že sa Britovi neskutočne darilo a celé preteky vyvíjal na vedúceho Räikkönena tlak. Ferrari potom podľahlo taktickým hrám a Kimi zašiel predčasne do boxov. Po zastávkach mal Hamilton o niekoľko kôl čerstvejšie pneumatiky, Räikkönena zdržal okrem iného blokujúci Bottas.

Ferrari tak aj po tohtoročných pretekoch zostáva po 8 rokoch bez víťazstva na domácej trati a do Singapuru príde Sebastian Vettel so stratou 30 bodov. Vlani predstavovala strata len 3 body, hoci po pretekoch rapídne vzrástla. Tento rok všetci dúfajú v opak, Ferrari sa chystá svoj bodový deficit zmierniť. Môžeme očakávať, že sa pred štartom samotných pretekov uskutoční v garáži talianskej stajne míting, na ktorom sa preberú všetky možné okolnosti nedeľnej štartovej procedúry.

Tento rok má však Ferrari výhodu a tou sú tajomné tlačidlá na volante, ktoré Scuderii pomáhajú a vďaka nim sú potom ich jazdci na štartoch úspešní. Tento rok sa už niekoľkokrát toto inovatívne riešenie prejavilo, ako príklad môžeme uviesť Rakúsko, Veľkú Britániu alebo Belgicko.

Záverom by som sa vrátil k samotnému titulku článku a rád by som konštatoval, že Lewis Hamilton v tohtoročnej sezóne vedie Vettelov šampionát. Po jednoduchom prepočte môžeme zistiť, že pre svoje chyby prišiel Sebastian Vettel o 56 bodov. Ak by sme počítali s tým, že v ideálnom prípade by Hamilton v Nemecku dokončil tretí a v Taliansku taktiež, viedol by teoreticky Vettel o neskutočných 53 bodov. A to už je veľká nálož, ktorá by sa v nasledujúcich pretekoch Hamiltonovi ťažko mazala.

Bohužiaľ pre Scuderiu to tak ale nie je a v oboch šampionátoch na svojich rivalov stráca - v pohári konštruktérov činí rozdiel 25 bodov. Do konca sezóny nám však stále zostáva 7 pretekov, čo je 175 bodov, ktoré si musia víťazi prerozdeliť. Hoci má Hamilton dobre nakročené, F1 je nevyspytateľná a stať sa môže úplne čokoľvek. Je dôležité, aby sa Sebastian Vettel a Ferrari vyvarovali chýb, ktorých sa doteraz dopúšťali, inak bude ich cesta za vysnívaným titulom ťažká.

Nič to nemení na tom, že sledujeme veľký súboj dvoch štvornásobných majstrov o piaty titul. Nech už to dopadne akokoľvek, tohtoročná sezóna sa zapíše do kroník motoristického športu a raz na ňu budeme s úsmevmi na tvárach spomínať.

Ďalší články

Komentáre

Pridať komentár
:D :P ;) :) 8) :O :I :Q ::ANO ::NE ::NO ::LOL
Komentár:
Meno:
Aký je rok:

Žádné příspěvky nenalezeny.